Zo schrijf je de perfecte pitch voor je roman
Ontdek aan de hand van een voorbeeld waarom het belangrijk is een goede pitch te schrijven
Misschien wel de meest gestelde vraag aan gepubliceerde schrijvers: hoe is het gelukt om een uitgever te vinden?
Het begint natuurlijk met een uitgever zo ver te krijgen jouw werk te lezen. Een goede pitch kan je hierbij helpen.
Wat is een pitch?
Waarom is een goede pitch belangrijk?
Waar moet een pitch aan voldoen?
Tips voor het schrijven van de perfecte pitch
Voorbeeld pitch
Wat is een pitch?
Een pitch is een korte en overtuigende presentatie die bedoeld is om interesse te wekken voor een idee, product, dienst, of in dit geval: een boek. Het is vaak beknopt en to-the-point, met het doel om het ‘publiek’ (lees: een uitgever of redacteur) snel te overtuigen en enthousiast te maken voor jouw idee of verhaal.
De term komt oorspronkelijk uit de wereld van de verkoop en marketing, waarbij verkopers hun producten in korte tijd moesten aanprijzen. Misschien heb je wel eens gehoord van de term elevator pitch? Dit betekent dat je niet langer hebt dan de korte tijd die je met iemand in de lift doorbrengt, om jouw idee aan diegene te ‘verkopen’.
Het idee van de pitch werd overgenomen door andere creatieve industrieën, zoals film, televisie en dus ook de boekenwereld.
Waarom is een goede pitch belangrijk?
Als tip voor het vinden van een uitgever wordt vaak gezegd dat het nuttig kan zijn om naar (netwerk)borrels, boekpresentaties en/of lezingen van schrijvers te gaan, omdat je daar zomaar een uitgever of redacteur tegen het lijf kan lopen. En ja, dat klopt zeker.
Maar als het jou vervolgens niet lukt om in een relatief korte tijd je gesprekspartner enthousiast te maken over jouw verhaal of idee, dan zal dit zeer waarschijnlijk niet leiden tot publicatie van je boek. Dus ga vooral naar dit soort borrels en events (ook als je het eng vindt, want je zult nou eenmaal buiten je comfort zone moeten treden als je je boek gepubliceerd wilt krijgen…), maar bereid je wel goed voor.
Tijdens een speeddate-sessie op een schrijversdag, kwam ik voor het eerst aan tafel met een uitgever. Samen met twee andere schrijvers. We wilden allemaal ons verhaal aan hem ‘verkopen’, maar we kregen hier slechts tien minuten de tijd voor. Met zijn drieën! De man naast mij beet het spits af, hij was brutaler dan zijn tafelgenoten, maar duidelijk onvoorbereid. Na een paar warrige zinnen, onderbrak de uitgever hem; hij zag niet direct iets in het verhaal van de man, zei hij - logisch, want het was niet te volgen.
Toen vroeg de uitgever aan mij wat ik aan het schrijven was. Gelukkig was ik wél voorbereid. Mijn uitentreuren geoefende pitch rolde mijn mond uit en leverde mij het directe mailadres van de uitgever op, met de vraag of ik mijn manuscript naar hem wilde mailen.
Helaas leidde dit contact (nog) niet tot een contract en achteraf kan ik ook vaststellen waarom: mijn manuscript was in een veel te prematuur stadium. Maar ik ontving wel heel nuttige feedback van de uitgever, waarmee ik weer verder aan de slag kon.
En het overtuigde mij eens te meer van het nut van een goede pitch.
Waar moet een pitch aan voldoen?
Maar wat is nou een goede pitch? Er zijn enkele belangrijke criteria te noemen:
Kort en bondig: Een pitch moet beslist niet langer zijn dan enkele minuten of zo’n 200-300 woorden op papier. Het moet genoeg informatie geven om nieuwsgierigheid te wekken, maar niet zo gedetailleerd zijn dat het ‘publiek’ overweldigd raakt en afhaakt.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to Schrijfplaats to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.